Big 5 compleet! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Karin Blankendaal - WaarBenJij.nu Big 5 compleet! - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Karin Blankendaal - WaarBenJij.nu

Big 5 compleet!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karin

11 April 2006 | Nederland, Amsterdam

Hey lieve mensies

Hier zit ik dan met 35 graden en de nieuwste magnum (toffee; aan te raden!) in het Krugerpark. Mijn kleren stinken naar het kampvuur waar 's avonds op gekookt wordt, je wilt niet dicht bij me staan omdat de Zimbabwaanse reisleiders elke avond knoflook door het eten gooien en mijn tent stinkt naar zweetvoeten. HAHAHA! Maar verder is het wel leuk hoor. Behalve dan dat ik baie te veel verZuid-Afrikaanst ben om met een bus vol Nederlanders met sokken in hun Teva-sandalen die met hun verrekijker om iedere hoek een leeuw verwachten...

Zaterdagochtend zijn we naar Soweto geweest. Dit is het grootste township ter wereld met zo'n vier miljoen inwoners. Het is in de jaren 50 gebouwd door de regering die de 'zwarten' Johannesburg uit wilden hebben om in de mijnen te gaan werken. Soweto staat ook voor South Western Township, omdat het in het zuid-westen van Johannesburg ligt. Maar ook in Soweto zijn rangen en standen. Je hebt Little Hollywood, waar huizen staan waarvan ik hoop dat ik er ooit ook nog in woon! Maar verder natuurlijk veel meer krotten, stinkend vuil aan de kant van de weg en mensen zonder eten. Het is ook de enige stad ter wereld waar twee nobelprijswinnaars in een straat woonden: Mandela en Tutu.
We hebben er een korte wandeling gemaakt, het huis van Mandela bezocht waar hij 15 jaar woonde voordat hij opgepakt en gevangen gezet werd, en we zijn naar het Hector Peterson museum geweest. Hector Peterson was een van de schoolkinderen die tijdens de opstand op 16-6-1976 doodgeschoten werd door de politie. De foto is wereldberoemd. De mars werd gehouden toen de regering besloten had dat op de scholen alleen nog lesgegeven mocht worden in het Afrikaans, terwijl de zwarte mensen die hun eigen taal hebben, hun kinderen in het Engels wilden laten onderwijzen, want daar hadden ze meer aan. Deze opstand werd gevolgd door nog velen en het rumoer is niet meer verdwenen tot het opheffen van de apartheid in 1994. Maar er zijn in die tussentijd nog vele bizarre dingen gebeurd.

Zondag zijn we vertrokken uit Pretoria. Via de panoramaroute richting Krugerpark. We bezochten Pilgrim's Rest, het mijnwerkersdorp wat nog in oude staat is. Hier werd voor het eerst goud gevonden. Daar heb ik met nog iemand de begraafplaats bezocht, wel met gevolg dat ik ietwat laat terugwas...
We zijn naar Blyde River Canyons geweest, waar het water grote 'potholes' in de rotsen heeft geslepen.

Maandag hebben we uitzichten bekeken langs de panoramaroute: de Three Rondavels en God's Window. Maar God is wel wijzer dan ons om elke keer zes uur of eerder je bed uit te moeten, dus had hij zijn gordijnen nog niet opengedaan. Het uitzicht was dus minimaal. Wel was er een stuk prachtig regenwoud.
En 's middags was het zover: Malariapillen, zijn jullie er klaar voor? Krugerspark: Here I am! Het grootste wildpark ter wereld ligt voor me open. Dat we nog voordat we naar binnen gingen over een slang reden, deed al vermoeden wat me te wachten stond.

Vandaag ben ik van kwart voor zeven 's ochtends tot kwart over vier 's middags op gamedrive oftewel safari geweest. Zwijgend langs de dieren, en HIHA wegscheurend als er weer een bericht van een bijzonder dier was. JAJA, de big 5 is compleet, alleen zag ik slechts een glimp van dat Jachtluipaard. Die Nederlanders waren natuurlijk helemaal vol van wat ze zagen: Een leeuw (heb ik mee geknuffeld), olifanten (heb ik op gereden), een paar giraffen (ik heb al een kudde van meer dan 40 gezien), twee neushoorns (het waren witte, en ik heb de zwarte gezien die bij de big 5 horen), een babykrokodil (sta ik mee op de foto)...Om nog maar niet te spreken van de duizenden impala's, zebra's, waterbokken, springbokken, leguanen, baboon's, koedoe's, zwijnen, slangen, spinnen, antilopen, en wat ik allemaal al weer vergeten ben. Wel nieuw waren de nijlpaarden, een kudde bavianen (waarvan die wijfjes zo'n rood achterste krijgen als ze vruchtbaar zijn you know) gieren en havikken!

Ik ga eens kijken of mijn eten alweer klaarstaat. Da's wel makkelijk en handig. En dan lig ik vast wel weer om negen uur in mijn kingsize-slaapzak want morgenochtend moeten we om zes uur weer op. KREUN, zwaar he, zo'n vakantie...;)

Groet!
Karin

  • 11 April 2006 - 16:47

    Shalana:

    Hey stinkdiertje,

    Wat is die blyde rivier mooi!!! Wilde je geen duik nemen? Heerlijk lijkt me dat! Wat me wel opvalt is dat je vaak de kont van een dier fotografeert. Zie ik daar een obsessie ontwikkelen?!?! Geeft niet hoor. Heb ik al jaren. En je vind je tent stinken. Snap je nu hoe ik me voel als ik ga slapen(hihi):-)

  • 12 April 2006 - 05:08

    Pa:

    In het Krugerpark reed een keer een bus
    Die ging over een slang heen met een grote lus
    De chauffeur dacht'ach een mooie slang
    Dat is per slot een dooie slang'
    Straks heeft het Krugerpark heel geen dieren meer dus!!

  • 12 April 2006 - 11:48

    Jolanda:

    Echt een straf om elke morgen zo vroeg je bed uit te moeten en dan zoveel moois te zien (haha). Geniet van alles en natuurlijk ook van die toeristische Nederlanders.
    Liefs Jolanda

  • 12 April 2006 - 13:58

    Josiene:

    Jeetje! Je kan wel een boek gaan schrijven als je terug bent! Wat een mooie verhalen... En de foto's natuurlijk, erg leuk! Geniet van al het moois!
    Groetjes Josiene

  • 14 April 2006 - 07:28

    Nienke:

    Ka wat is het toch weer prachtig mooi. Heb je een beetje leuke groep? Ik wil terug!!! heel veel plezier en blijven genieten he! Nienke

  • 15 April 2006 - 06:53

    Mama:

    Hoi kaatje.WIj hopen dat je nog vel mag zien deze reis.Maar geen telefoontjes meer dat je verdwaald bent.Of helemaal verregend.Zullen wel vreemde paasdagen zijn voor je.Maar wel eens leuk om het eens in een andere cultuur te vieren.Kun je dan ook weer over mee praten.Fijne feestdagen van ons allemaal.groetjes mama.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Afrika 2006

Recente Reisverslagen:

04 Mei 2006

Veilig teruggekomen

04 Mei 2006

Wildlife Adventure deel 2

30 April 2006

Wildlife Adventure deel 1

28 April 2006

Hier aan de kust, de ZA kust!!!

11 April 2006

Big 5 compleet!
Karin

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 176029

Voorgaande reizen:

10 Mei 2013 - 14 Mei 2013

Mijn reizen 2013

01 Februari 2012 - 31 December 2012

Mijn reizen - 2012

24 December 2003 - 27 December 2003

Mijn reizen 2003

21 Augustus 2001 - 28 Augustus 2001

Mijn reizen 2001

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2010

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2009

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2008

30 November -0001 - 30 November -0001

Afrika 2007

30 November -0001 - 30 November -0001

Afrika 2006

25 December -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2011

Landen bezocht: