Ramoga. een Afrikaanse village - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Karin Blankendaal - WaarBenJij.nu Ramoga. een Afrikaanse village - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Karin Blankendaal - WaarBenJij.nu

Ramoga. een Afrikaanse village

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karin

03 April 2007 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Hoi allemaal

Helaas…Ik ben weer terug. Zes fantastische, onvergetelijke dagen verder. Ik heb geen moment aan Potchefstroom of studeren gedacht, heb op een heerlijk relaxte manier genoten, en ontzettend veel geleerd over het leven in Afrika.

Woensdagmiddag ben ik met Moses en Kgotlaetsile naar Ragoma gereden, om te gaan logeren bij de zus van Kgotlaetsile. Ragoma is een dorpje ongeveer zestig kilometer vanaf Rustenburg, op de grens van de provincies NoordWes en Limpopo. Zuid-Afrika noemen ze ‘een wereld in een land’ en dit geldt ook voor de sociale verdeling. Je hebt steden en subarea (1e wereld), villages (dorpen, 2e wereld) en townships (krottenwijken, 3e wereld). Ragoma is een echt Afrikaans dorp.
Een Afrikaans dorp staat onder bewind van een chief. Voor alle zaken moet je naar hem toe. Als je een huis wilt bouwen, een boom wilt planten, toestemming voor als je wilt trouwen, als er iemand ziek is, maar de zus van Kgotlaetsile moest bijvoorbeeld ook melden dat wij vijf dagen op bezoek kwamen. Doet ze dit niet, dan staan dezelfde dag de mannen van de village voor de deur om ons weg te jagen. De mensen bouwen hun huizen zelf, met een prachtige badkamer voor gasten, maar met buiten voor het eigen gezin een sekreet en zinken teil met een vuur voor heet water.
Als we boodschappen gingen doen, werd ik nogal bekeken. Kinderen riepen iedere keer iets naar ons. Kgotlaetsile moest er nogal om lachen. Ze bleken mij te groeten in het Tswana: ,Hallo, blanke vrouw!’

Toen we woensdag aankwamen, hebben we een nachtwandeling door het dorp gemaakt. Ragoma ligt aan de voet van Pilanusberg, dus de wilde dieren lopen zo nu en dan door het dorp (maar helaas niet toen wij er waren). Wel lopen alle koeien, geiten, schapen, kippen, en varkens gewoon om je heen. Oppassen met autorijden dus, maar het heeft wel wat tijdens zo’n nachtwandeling. Verder is het natuurlijk oppassen voor slangen. We hebben sterren geteld, bij geiten in de kraal gezeten en voor het eerst heb ik ’s nachts communicatie via tromgeroffel gehoord!

Donderdag hebben we de hele dag gegame-drived in Pilanusberg. Baboons, bushbokkies, een cheeta klaar voor de aanval op een kudde springbokken, olifanten, giraffes, hartebeesten, nijlpaarden, een jakhals, koedoes, een gigantisch schildpad, struisvogels, springbokkies, tsessebes, waterbokkies, wildebeesten en zebra’s gezien. En toen we naar huis gingen en dus op de gewone weg reden, zagen we ook nog witte neushoorns. Alleen geen leeuwen, en die moest en zouden Moses en Kgotlaetsile persé zien…Als Kgotlaetsile bij zijn ouderlijk huis geiten moet binnenhalen ofzo, bidt hij altijd dat er geen leeuwen zijn, en nu wilde hij het zo graag een keertje andersom…
Vrijdag zijn we naar Sun City gegaan. Lekker zwemmen, zonnebaden en een beetje gek doen.
Zaterdag hebben we uitgeslapen, en zijn we op bezoek gegaan bij een broer van Kgotlaetsile. Het hele gebied vanaf Johannesburg tot Limpopo is het grootste mijngebied ter wereld. Waar je ook bent, als je maar ver genoeg graaft, kom je ergens wel een paar mensen onder de grond tegen. Bijna iedereen werkt ook in de mijnen, zo werkt de broer van Kgotlaetsile in een diamantmijn. Ook zijn zoontje was nogal verlegen, omdat het de eerste keer was dat er een blanke in hun huis op bezoek kwam. Zijn vrouw was net aan het koken, en in Afrika eet je dan natuurlijk mee. Op een plaatje brandend op paraffine, in een pannetje met olie, kreeg ik dan toch nog echte zelfgemaakte, dikke frieten met gebakken vis!

Zondag hebben we Ramoga gedag gezegd, en Kgotlaetsile in Rustenburg afgezet. Hij ging naar zijn ouderlijk huis, op de grens met Botswana. Moses en ik zijn naar Johannesburg gereden, naar zijn zus. Daar een paar uurtjes doorgebracht met zijn neefjes. Ik was bekaf, maar blij dat ik eindelijk weer kinderen om me heen had!

Nu ben ik weer terug in een uitgestorven Potch. Ik moet zo maar even gaan tanken, want morgen gaat de benzineprijs van 5 rand 85 per liter (€0,60) omhoog naar 6 rand 90 (€0,71). Het zorgt voor nogal wat ophef, maar nog niet zoveel als het feit dat de regering de lotto voor een maand verboden heeft!

Veel liefs,
Karin

PS. Echt leuke reacties; hopelijk kan ik deze week eindelijk eens iedereen mailen!

  • 03 April 2007 - 12:48

    Melissa:

    hey karin,
    hoe is het met je?
    met mij goed, studeer nog steeds.
    LEuk je berichtjes!!

    Groetjes melis

  • 03 April 2007 - 17:11

    Jan:

    Ik zou tegen mijn buurvrouw toch nooit zeggen:"HALLO,ZWARTE VROUW".Trouwens stuur even een jerrycan benzine deze kant op.

  • 03 April 2007 - 19:52

    Jacqueline:

    Hallo Karin,

    Leuk om je mail weer te lezen en het is echt genieten voor je. Grappig om te lezen dat je blij bent dat je'eindelijk weer kinderen om je heen hebt'.

  • 04 April 2007 - 09:41

    Jolanda:

    Hé Karin, echt super wat je allemaal meemaakt. Geniet ervan!
    Liefs Jolanda

  • 04 April 2007 - 17:53

    Tante Angelina:

    Dag karin ik heb weer eens wat van je gelezen,. Ik ben een maandje ziek geweest en dan komt er niet veel van.
    Wat maak je toch bijzondere dingen mee zeg, geweldig hoor.Vieren jullie daar nog Pasen? Wij a.s. zondag. vandaag is je broer jarig Proficiiat.Ik geniet van je berichten hoor.
    Heel veel groeten van
    Tante Angelina

  • 05 April 2007 - 19:15

    Zusje:

    heey sis
    leuke foto die in bikini! Je bent zo klaar voor Holland next topmodel ;) iig je krijgt de hartelijke groeten met handen en voeten van Feisal en Volkert... en van mij krijg je een dikke kus!!!

  • 07 April 2007 - 11:45

    Laura:

    Hey Karin!
    Wat een belevenissen weer! En wat een geweldig mooie foto's! Ik geniet er elke keer weer van! Vandaag wordt snaky weer gevoerd :) en mijn nichtjes komen kijken!
    Veel plezier en take care!
    Liefs, Laura

  • 08 April 2007 - 20:30

    Oma:

    Hoi Karin,Ik vind het leuk dat ik nu je foto's eens kan bekijken.Je bent een bevoorrecht mens dat je dat allemaal mee mag maken.Als je het niet zelf gezien hebt kun je er geen voorstelling van maken,'t is dat ik tachtig ben anders zou ik ook wel eens op zo'n olifant willen zetten.Maar ik vind het fantastisch voor jou al zal ik ook wel weer blij zijn als je weer thuis bent.Nou Karin,rustig aan en de groetjes van oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Potchefstroom

Afrika 2007

Recente Reisverslagen:

21 December 2007

Merry Christmas everybody!

16 December 2007

Zomer in Zuid-Afrika

13 December 2007

Negen nachten Namibië

02 December 2007

Beautiful Botswana!

28 November 2007

Zinderende Zimbabwereis!
Karin

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 175819

Voorgaande reizen:

10 Mei 2013 - 14 Mei 2013

Mijn reizen 2013

01 Februari 2012 - 31 December 2012

Mijn reizen - 2012

24 December 2003 - 27 December 2003

Mijn reizen 2003

21 Augustus 2001 - 28 Augustus 2001

Mijn reizen 2001

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2010

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2009

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2008

30 November -0001 - 30 November -0001

Afrika 2007

30 November -0001 - 30 November -0001

Afrika 2006

25 December -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2011

Landen bezocht: