Cultureel gemis - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Karin Blankendaal - WaarBenJij.nu Cultureel gemis - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Karin Blankendaal - WaarBenJij.nu

Cultureel gemis

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karin

27 Maart 2007 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Hoidiehoi!

Even op z’n Nederlands beginnen, deze week had ik al twee weken geen Nederlands meer gesproken, dus ek sal wel ’n baie klompie foute hê in mijn berig. Weer een week verder…Ongelooflijk maar waar. Ik droomde vannacht van een puntzak echte Vlaamse friet gefrituurd in Remia, met mayonaise, satésaus en uitjes, dus ik bedacht dat het tijd was weer even Hollands te zijn.

Weer een aantal Zuid-Afrikaanse ervaringen rijker. Zo heb ik eindelijk met wapperende haren gereden in een 'bakkie' (die half-open auto's die altijd afgeladen vol met mensen zitten), had ik een ietwat minder prettige ervaring met een man die hulp kwam vragen. Waarom?, vroeg ik hem. Tilt hij zijn trui omhoog, had zijn boze vrouw een mes tussen zijn ribben gestoken... En het probleem op het moment is de extreme droogte, terwijl de winter (waarin het nooit regent) nog moet beginnen. Omdat de mensen in de townships nog koken op hout en parafine en men het met roken niet zo nauw neemt, rijd je met je auto naar Johannesburg letterlijk door de vuren heen.

Vorige week in Gold Reef City was een fantastische dag. In alle attracties geweest, voornamelijk omdat die mannen iedere keer zeiden dat het echt niet zo erg was…Ontzettend gelachen, helemaal in de primeur van Afrika: de 4-D film. Waar water uit de grond spuit (ik had net mijn slippers uitgedaan) en lucht in je nek geblazen wordt.

Donderdag hadden we het eerste ‘echte’ concert met Ngoma Vuma Africa. Best wel een succes, boven verwachting…Alleen heb ik toch een spierpijn van al die Afrikaanse dansen…

Maar deze week kon ik ook een keer ’s nachts niet slapen (ik was té moe), en omdat ik geen zin had om mieren te tellen, besloot ik een lijstje te maken met wat ik nou mis in Nederland. Het volgende kwam eruit:
• Mijn familie
• ZOETE slagroom
• Tennissen met Nienke, Sarah en Sandra
• Satésaus van de snackbar in ons winkelcentrum in Hoorn
• De jongens van mijn plusklas
• Links-rechts-links kijken voor je oversteekt
• Mijn kletspraatjes op zondag met mijn maatjes van de Clockhouse
• Broodjes filet americain van mijn vader
• De trein (maar dan ook mijn OV-jaarkaart)
• Treinreizen met Ahmed, Astrid en Nienke
• Zwemmen op woensdagavond
• Mijn boeken
• Mijn eigen kerk
• Mijn maandagavond-televisie-uurtjes met mijn sis Franca
• Rauwe andijvie met spekjes

Maar wat mis ik absoluut niet omdat ik in Zuid-Afrika ben:
• Mijn vrienden hier
• Geen bietjes
• Het feit dat ik hier 2 liter Coca Cola, 0,5 liter Fanta Ananas, 1 heel witbrood, 1 blik groente met vlees in currysaus, 0,5 liter tropische vruchtendrank, 6 batterijen, 6 eieren, 1 zakje noodles, 1 zak Doritos chips en een plastic tas kan krijgen voor omgerekend nog geen € 7, 50
• De zon (!)
• Milkterte
• Op mijn dooie gemakkie links rijden
• Mijn nieuwe zangcarriére bij de band
• Bobotie van prof Esme
• De kinderen van E.S. Le Grange school
• De adrenaline van alle uitdagingen
• Het uren rijden door het adembenemende landschap
• De gezamenlijke geloofsgemeenschap
* Potjiekos
• De persoonlijke aandacht en intieme lessen op de universiteit
* Uren muziek luisteren met Moses en Peter
* De nieuwe Keniaanse, Tanzaniaanse, Ghaneese, Ugandese, Sierra-Leoonse (?), Zimbabwaanse, Nigeriaanse gerechten
* Het Afrikaans
* De hele dag op blote voeten lopen
* Andre zijn opmerkingen
* De hugs (!)
* En alle plannen die ik nog heb!!!

Owja, en het feit dat ik nu VAKANTIE heb voor bijna twee weken. Jullie worden ge-update!

xxx
Karin

  • 27 Maart 2007 - 12:07

    José:

    Wat mis ik hier in Holland?Potjiekos!!!
    Ik ben al bij tien slagers geweest en bij twintig traiteurs maar... nergens hoor!!!
    Kun je geen kilo opsturen?

  • 27 Maart 2007 - 12:47

    Mama:

    Nou ik mis je ook op woensdag avond.Ik moet steeds in mijn upie heen.Niet zo lang onder de Douche staan en even lekker kletsen.Ik ben zo weg.Niet even naar de winkels.Maar dat halen we allemaal wel in in juli.Ene Vivaldie is weer open dus sat mis je ook. Groetjes mama

  • 27 Maart 2007 - 17:03

    Ruben:

    hoi juf karin,
    wilt u mij nog vertellen wat kont in het
    zuid-afrikaans betekent???

    groetjes, ruben :)

  • 27 Maart 2007 - 17:04

    Ruben:

    :) :D

  • 27 Maart 2007 - 21:09

    Esmé:

    Hi Karin, dit is so lekker om jou hier te hê. Hoop dit het goed gegaan met jou toets vandag. Tyd dat jy weer kom bobotie eet en jy moet my nog leer om daardie appelkoekies te maak. Lekker rus die vakansie!

  • 27 Maart 2007 - 21:43

    Frenkie:

    heey sis
    the nanny is weer opnieuw begonnen :D
    en holland next topmodel is begonnen aan een nieuw seizoen... enne verder is er niks aan op tv :S ook niet op maandag...dus wat dat betreft mis je niet zoveel hoor!
    Kus je zus :)

  • 28 Maart 2007 - 08:33

    Jolanda:

    Het klinkt allemaal echt super! En je hebt natuurlijk het supergezellige avondje met de VU meiden gemist. Nou ja, dat haal je later wel weer in.
    Liefs Jolanda

  • 28 Maart 2007 - 10:42

    Linda:

    He ka!!! ohhhh dat ziet er allemaal weer goed uit zeg!!!!! oh en ik mis de boboti ook van esme!!! geniet maar lekker meis! greetzz Linda

  • 28 Maart 2007 - 10:45

    Linda:

    en oh ja', je wilde het sate-saus-recept nog hé, van vorig jaar.. komt ie. Main ingredient: pindakaas, (te halen bij de spar of friendly), dan tabasco (pepers op sap, klein flesje), melk, witte peper, zout en ui.
    1. doe de melk in een pan en laat het een beetje koken.
    2. voeg de pindakaas naar gelang toe.
    3. het is een mooi papje geworden.
    4. paar druppeltjes tabasco, zout en witte peper toevoegen.
    5. uitje versnipperen en erdoorheen.
    6. en TADAAAA klaar is de hollandse pindasaus!!

    Geniet ervan!

  • 28 Maart 2007 - 17:52

    Sandra:

    Nou, ik mis het tennissen ook, want doen we nu helemaal niet meer!!
    Zo te zien mis je heel wat, maar wat krijg je er allemaal voor terug...
    Heerlijk om te lezen kaatje.
    Kus.

  • 28 Maart 2007 - 17:54

    Sandra:

    Oh ja, ik heb net gezellig met Franka staan kletsen, want die werkt hier op de afdeling, waar ik een praatje moest houden.

  • 28 Maart 2007 - 21:09

    Loes De Geus:

    lieve Karin,
    Leuk weer al die verhalen en wat gaat de tijd snel he!Afgelopen weekend ging hier de zomertijd in en ik was gewoon tijd goed he!Zonder telefoon of sms van jou,maar ik moest wel aan je denken
    kus Loes

  • 29 Maart 2007 - 08:02

    Patricia:

    He lieverd,

    Wat leuk om je verhalen weer te lezen!! Goed om te horen dat je het erg naar je zin hebt. Wij missen je ook heel erg. De tijd gaat inderdaad erg snel voorbij. Op een gegeven moment word je net een machine. Elke dag het zelfde doen. haha
    Gelukkig lees ik dat jij erg veel geniet van je avontuur in Zuid-Afrika. Geniet nog lekker van je vakantie en vergeet ons geen bezoekje te brengen, als je terug bent in Nederland. Ik wil dan echt al je foto's zien en al je ervaringen horen!!

    Dikke kus en heel veel plezier nog

    Patricia

  • 29 Maart 2007 - 09:08

    Nienke:

    Als je terug komt gaan we gelijk tennissen, patat eten en treinreizen. Nou Ka maar ik zou het wel weten nog heerlijk in het warme weer en die ervaringen die je op doet. De lijst van Zuid Afrika is wel opvallend veel langer!!!
    Nienke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Potchefstroom

Afrika 2007

Recente Reisverslagen:

21 December 2007

Merry Christmas everybody!

16 December 2007

Zomer in Zuid-Afrika

13 December 2007

Negen nachten Namibië

02 December 2007

Beautiful Botswana!

28 November 2007

Zinderende Zimbabwereis!
Karin

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 176048

Voorgaande reizen:

10 Mei 2013 - 14 Mei 2013

Mijn reizen 2013

01 Februari 2012 - 31 December 2012

Mijn reizen - 2012

24 December 2003 - 27 December 2003

Mijn reizen 2003

21 Augustus 2001 - 28 Augustus 2001

Mijn reizen 2001

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2010

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2009

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2008

30 November -0001 - 30 November -0001

Afrika 2007

30 November -0001 - 30 November -0001

Afrika 2006

25 December -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2011

Landen bezocht: