Zwart/ wit - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Karin Blankendaal - WaarBenJij.nu Zwart/ wit - Reisverslag uit Potchefstroom, Zuid-Afrika van Karin Blankendaal - WaarBenJij.nu

Zwart/ wit

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karin

22 Februari 2007 | Zuid-Afrika, Potchefstroom

Jambo everybody!

Terug in het studentenleven…Maandag van 8 tot half 1 psigopatologie en gemeenskapspsigologie, dinsdag van half 9 tot half 1 psigologiese evaluering en psigometrie, woensdag vrij, donderdag van 8 tot 10 fasilitering van de gemeenskapsdiens, vrijdag van half 9 tot 10 teoretiese perpektiewe op de hulpverlening. Vrijdagavond stappen tot in de zéér late uurtjes (of vroege ochtend? Jee, dat is echt jaren geleden), zondagavond pizza halen met Nelmarie, maandag verjaardagsfeest tot behoorlijk laat, dinsdag een braai met de honeursklas, woensdag ‘nog even snel’ uit eten met André, Mirjam en Michelle.

Ondertussen ben ik wel hard op zoek naar een ander huis, want voor dit gedeelte van het studentenleven voel ik me ondertussen toch wel iets te oud…Stel je voor, vandaag zei een van die andere studenten in het huis ‘ú’ tegen me…:(

Steeds meer en meer wordt duidelijk wat er hier zich tijdens de apartheid afgespeeld heeft en wat er allemaal nog steeds gaande is. Zo leerde ik bij psigometrie dat psychologische testen naar Zuid-Afrika kwamen in de tijd dat de Britten hier waren. In die tijd werden ze gestandaardiseerd voor blanken, zonder rekening te houden met de zwarte cultuur. Maar de zwarte mensen werden er wél mee getoetst! Om te bewijzen dat het blanke ras boven het zwarte ras stond!
Maar nog steeds…Omdat ik veel met donkere mensen omga, krijg ik net dat ene kleine beetje meer te horen dan een ander. Zo weet ik sinds vorige week dat enkele winkeliers in de stad zwarte mensen soms meer laten betalen voor hun diensten dan witte mensen. En dat de discotheek zwarte mensen soms weigert binnen te laten. Zaterdagavond waren we met 9 mensen even iets gaan drinken. Acht onvervalste witte bleekscheten en een donkere vriend van me. De dronken gozers aan de tafel naast ons, zaten vervelend te doen tot ze op een gegeven moment opstonden om weg te gaan. Bij onze tafel bleven ze even staan en schreeuwde iets wat ik niet verstond tegen één van de blanke jongens aan mijn tafel. Hij keek zeer verontwaardigd op, maar die twee jongens liepen al weg. Ik geloof dat ik heel wat blanke Zuid-Afrikaners in mijn hart vervloekte toen ik hoorde wat ze hadden geroepen: Ga voor goud! Ga voor de apartheid! Als ik het had verstaan had er waarschijnlijk nu nog iemand op de PUK rondgelopen met mijn handafdruk op zijn wang. Maar alles heeft twee kanten…Ook niet alle donkere mensen zijn nou zo positief over de blanken.

Donderdagochtend ben ik met een vijftal van Privatus (een soort studentenvereniging van de psychologiefaculteit) naar een kleuterschool in Ikageng, de township van Potch, geweest. Dit is in het kader van SJGD, Studenten Jool Gemeenskaps Diens. Je helpt daar dus mee, in de praktijk en materieel.
Het was net een film... Op het moment dat de auto stopte en wij uitstapten in die brandende zon, ging er een deur open van een klein gebouw, en veertig zwarte kinderen van vier tot zes jaar stroomden naar buiten. Elkaar duwend, juichend en roepend kwamen ze naar het hek gerend. Het volgende moment werd ik in een groepsomhelzing van zo’n acht kleuters geklemd. Jee, toen merkte ik goed hoeveel ik kinderen om me heen heb gemist de afgelopen weken! En oh, die zwarte smoeltjes hé!:D

xxx
Karin

  • 22 Februari 2007 - 10:27

    Melissa:

    hey karin, ik lees elke keer je verhalen en vind het echt heel erg leuk en interessant om te lezen. Zou zo met je ruilen als het kon. Heel erg veel plezier nog en succes daar!!
    Liefs melissa

  • 22 Februari 2007 - 14:12

    Frans:

    Ik vind zwarte Piet ook veel leuker dan Sinterklaas!!

  • 22 Februari 2007 - 20:22

    Patricia:

    He lieverd,

    Wat leuk om weer een verhaal van je te mogen lezen. En te horen, dat je het leuk hebt! Ook ik zou zo met je willen ruilen. Hier in Nederland is het alleen maar regenachtig weer en erg koud. Nu is Jeanine ook naar Australie vertrokken. We missen jullie! Erg veel plezier nog en heel veel susses met je studie.

    Dikke kus Patricia

  • 23 Februari 2007 - 09:21

    Fenny:

    HOI Karin leuk weer wat te
    lezen helaas leert de mens niets er blijven oorlogen en die verdeeldheid zal ook wel blijven bestaan heel jammer! nou jij hebt het zo te lezen nog steeds naar je zin Groetjes Fenny

  • 23 Februari 2007 - 18:40

    Karin:

    Hai Karin!
    Het blijft toch grappig die taal en dan die namen van je vakken. Is het nou allemaal nieuwe info. of ook wel herhaling? Succes met het zoeken van ander huis.
    x Karin

  • 23 Februari 2007 - 20:38

    Nienke:

    Dat klinkt goed. Iedereen moet wennen aan nieuwe situaties. Maar je hebt je vriendenkring inmiddels opgebouwd. Genieten maar!!!
    Nienke

  • 24 Februari 2007 - 11:48

    Laura:

    Hey Karin!
    Je maakt weer wat mee! Echt leuk om te lezen elke keer! Ook al nieuwe snakey's tegengekomen? :)
    Liefs, Laura

  • 01 Maart 2007 - 21:48

    Tanta Angelina:

    dag Karin, van je vader hoorde ik dat je weer in z. afrika zit. even vlug een groet de volgende keer wat langer. ik lees je verslag graag en vindt het
    interessant wat je allemaal meemaakt. Veel succes en veel groeten van Tante Angelina

  • 12 Maart 2007 - 11:12

    Michiel:

    U is Vlaams voor jij Karin, zo erg is het dus ook weer niet ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Potchefstroom

Afrika 2007

Recente Reisverslagen:

21 December 2007

Merry Christmas everybody!

16 December 2007

Zomer in Zuid-Afrika

13 December 2007

Negen nachten Namibië

02 December 2007

Beautiful Botswana!

28 November 2007

Zinderende Zimbabwereis!
Karin

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 176054

Voorgaande reizen:

10 Mei 2013 - 14 Mei 2013

Mijn reizen 2013

01 Februari 2012 - 31 December 2012

Mijn reizen - 2012

24 December 2003 - 27 December 2003

Mijn reizen 2003

21 Augustus 2001 - 28 Augustus 2001

Mijn reizen 2001

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2010

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2009

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2008

30 November -0001 - 30 November -0001

Afrika 2007

30 November -0001 - 30 November -0001

Afrika 2006

25 December -0001 - 30 November -0001

Mijn reizen - 2011

Landen bezocht: