Kerst - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Karin Blankendaal - WaarBenJij.nu Kerst - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Karin Blankendaal - WaarBenJij.nu

Kerst

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Karin

25 December 2011 | Tanzania, Dar es Salaam

Een rustige, ontspannen kerstdag met z'n tweetjes. Beetje luieren, vis met cocos-curry van het hotel (heerlijk!), wat familietelefoontjes. In de middag willen we naar de andere oma van Moses, maar eerst gaan we tanken, banden oppompen, gas voor de airco bijvullen, etc. Bij het benzinestation blijkt dat de reserveband is 'verdwenen'. 'Vergeten' of gewoon domweg gejat natuurlijk. We hebben niet genoeg cash bij ons om meteen een nieuwe mee te nemen en horen ook dat er veel politiecontrole is op weg naar Kigamboni, waar zijn oma woont. De auto is ook niet verzekerd en heeft geen roadlicence (oftewel bewijs van betaling van wegenbelasting), dus dat wagen we er ook maar niet op. Dan maar even langs de schoonouders en 's avonds willen we naar Msasani beach om naar een QasaQasa dansoptreden te kijken (veel schuddend bilvlees :-) ).

Op weg naar het strand, de Tanzaniaanse verkeersregels in acht nemend (wanneer je kunt rijden, dan ga je) stuiteren we over een vluchtheuvel en ja...dan heb je een lekke band. Zonder reservewiel dus.
Binnen een minuut hebben ettelijke mensen hun hulp aangeboden, maar als ik uit moet stappen omdat de auto omhoog gekrikt moet worden, komen de vliegen helemaal op de stroop af :-) Een blanke boer uit Zuid-Afrika (die aan Moses vraagt of hij mijn taxi chauffeur is), een Masaii, een dunne zwerver (die na afloop geld om te roken vraagt),  een taxichauffeur die ook een Toyota heeft (en een reservewiel) staan gebroederlijk aan het wiel te sleutelen. Ondertussen wijs ik lief lachend nog wat zwervers, straalbezopen kerels, flirtende dalladalla-conducteurs, behulpzame pastors en nieuwsgierige voorbijgangers af. Blij dat we op een goed verlicht, druk kruispunt staan met niet zo heel veel slapende straatbewoners om ons heen. Silent Night was gelukkig afgelopen nacht.